Drie bekende schippers maakten Muiden nog bekender en leverden hun bijdrage aan een rijke historie.

De Botterkoning

Harry Smit wilde de oude bottervloot in ere herstellen en zo een stukje Nederlandse historie voor de toekomst behouden. Restauratie en vervolgens verhuur voor recreatieve tochten was de meest voor de hand liggende oplossing. Op verschillende werven werden afgedankte visserijschepen opgekalefaterd, om vervolgens vanuit Muiden met passagiers opnieuw uit te varen. Het ging in die tijd (eind jaren zestig) om botters als de HK 21, de HK 72, de EB 46 en de ZS 13. Ook andere typen platbodemschepen kregen een nieuw leven, zoals de Texelse blazer TX 33 en de Lemsteraak WL 18.

Ondertussen nam Harry ook het initiatief voor een ontmoetingsplaats aan de wal voor de schippers: aan de Herengracht verscheen het Schippershuis. Het was er altijd gezellig, met verse koffie en appeltaart. Eind 1981 werd het Schippershuis door brand verwoest. Niet lang daarna pakte Harry z’n biezen en opende in Amsterdam aan het IJ café De Zeilvaart.

Rooie Gerrit

Rooie Gerrit-Peter Cornelisz
Rooie Gerrit, foto door Peter Cornelisz

Gerrit Portengen werd aangetrokken door de laatste zeilende beroepsvaart en kwam naar Muiden. In 1958 voer hij zijn eerste charter met de botter UK 127 van Piet Dekker. Hij kwam ook in contact met Harry Smit. Beide schippers dachten hetzelfde over zeilende monumenten: deze platbodemschepen moesten niet naar de sloper maar blijven varen. Een van de eerste botters die ze redden, was de ZS 13 van Zwarte Pietje uit Zwartsluis. Door met gasten te varen kon de restauratie bekostigd worden

Gerrit is altijd zeer betrokken geweest bij het behoud van een open IJsselmeer en nog steeds actief met protesten tegen onder meer het oprukken van IJburg en Almere en de dreiging van een railverbinding door het Markermeer. Ook in zijn gedichtenbundel ‘Tijd voor bezinning’ heeft hij daar blijk van gegeven.

In de loop van de jaren heeft Gerrit tal van schepen onder zijn hoede gehad. Hij is eigenaar geweest van de botter HK 23, de tjalken Gouden Reael, Liberté, Zuiderzee, Waerdt van Catwijck en Volharding, de klipper Anna en de tjalk Jacobsschelp waar hij nu op vaart.

Rooie Gerrit is – nog steeds – beroemd en berucht op het IJsselmeer, van Ome Ko in Muiden tot Tante Marie in Hoorn.

Willem Trekkast

Gerrit en Willem
Gerrit en Willem

Willem Grift begon als ‘maat met accordeon’ bij Rooie Gerrit, aan boord van de Liberté. In 1978 nam hij het schip van hem over. Willem was een bekende verschijning in de havenkroegen, met zijn trekkast of in het iets grotere gezelschap van het Schippersorkest. Zoals ze in Volendam wel zeiden: “Circus Muiden is er weer”. Willem is in 2008 overleden.

De Liberté is verkocht en uit de vaart genomen. Het schip werd in 1908 gebouwd te Farmsum bij Delfzijl, in opdracht van Egbert Wagenborg. De directie van rederij Koninklijke Wagenborg in Delfzijl heeft de dektjalk in de oorspronkelijke staat teruggebracht en een mooie plek in haar kantoorpand gegeven. Na 100 jaar was de Liberté weer thuis.

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.